Home

Announcements

AN
Adlinna, Wednesday, May 29, 2019

Aduan Kes Penipuan Dalam Talian Kedua Tertinggi

General

                      

 

PUTRAJAYA - Aduan kes penipuan dalam talian semakin meningkat dan kini menjadi aduan kedua tertinggi selepas aduan peningkatan harga barang, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Secara purata, katanya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menerima 25 peratus aduan daripada pengguna mengenai kes penipuan dalam talian pada setiap bulan manakala kenaikan harga barang pula 35 peratus.

"Dulu aduan pengguna tentang penipuan dalam talian berada pada kedudukan ketujuh atau lapan, tetapi kini sudah di posisi kedua di belakang aduan peningkatan harga barang,” katanya dalam sidang media di sini hari ini selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan.

Saifuddin berkata peningkatan drastik itu berlaku dalam tempoh setahun dan ia perlu diberi perhatian seiring trend perniagaan e-dagang yang semakin berkembang.

Beliau berkata e-dagang adalah satu trend perniagaan yang baik dan tidak boleh disekat tetapi ia tetap mempunyai implikasi tertentu kerana peniaga dalam talian tidak terikat dengan etika perniagaan yang sihat.

Saifuddin bagaimanapun berkata kementerian sentiasa menjalankan aktiviti mendidik peniaga dalam talian supaya mengamalkan etika perniagaan yang baik dan berlaku adil kepada pengguna.

Kementerian melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) juga telah mewujudkan BizTrust yang berperanan mendaftarkan setiap syarikat yang menjalankan perniagaan dalam talian atau e-dagang, katanya.

"Dengan itu, pengguna boleh memeriksa sama ada transaksi yang dijalankan dengan syarikat itu adalah terjamin berdasarkan penarafan BizTrust yang tercatat di profil syarikat dalam rekod SSM," katanya.

Inisiatif lain yang diambil bagi mengatasi masalah itu ialah dengan meningkatkan jumlah denda yang dikenakan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) kepada RM50,000 daripada RM25,000 sebelum ini, katanya. - Bernama

Sumber dan Artikel Penuh: 

http://https://www.sinarharian.com.my/article/30286/BERITA/Nasional/Aduan-kes-penipuan-dalam-talian-kedua-tertinggi

AN
Adlinna, Friday, May 17, 2019

Jom Ambil Tahu!

General

 

Info daripada https://www.facebook.com/mykpdnhep/photos/a.228805737462296/872943729715157/?type=3&theater

AN
Adlinna, Wednesday, April 3, 2019

Aktiviti-Aktiviti Yang Dijalankan Sepanjang Suku Tahun Pertama 2019

General

Pihak Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ingin mengucapkan TERIMA KASIH kepada semua yang menyertai 'SSM BizTrust One-to-One Coaching' dan program-program yang dijalankan bersama rakan strategik SSM serta semua komuniti SSM BizTrust yang telah berdaftar sepanjang suku tahun pertama 2019.

Nantikan maklumat terkini dan program-program yang bakal diadakan melalui portal SSM BizTrust atau Laman Rasmi Facebook Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) https://www.facebook.com/ssmofficialpage/

AN
Adlinna, Monday, February 18, 2019

TEMPOH PERCUMA PENDAFTARAN DAN PEMBAHARUAN SSM BIZTRUST TELAH DILANJUTKAN!!

General
AN
Adlinna, Friday, December 7, 2018

SSM BizTrust tingkat keyakinan pengguna

General
Pages: 1  2  

Monitoring BizTrust seals 

  1. Once a BizTrust Seal is issued, the online trader may continue to display the seal on its website and will have to renew the assurance seal periodically. 
  2. The monitoring of BizTrust Seal may depend upon the online trader’s operation; the frequency of changes to the online trader’s systems and policies; and the professional judgement of Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
  3. However, if the online trader is no longer in compliance, the online trader must remove the seal from its web site. 
The seal will remain valid for one year, plus a ninety day grace period, unless it is revoked or suspended. The grace period is provided to allow sufficient time for completing the follow-up review.
If SSM determines that the online trader’s systems, policies and disclosures fail to comply with the BizTrust Services Principles and Criteria at any time or if the online trader fails to renew the seal through a follow-up review at the end of one year, SSM will immediately notify the online trader and advise that the seal must be removed from the online trader’s web site and any printed or online materials.
SSM may restore a BizTrust Services Seal after it has been revoked or suspended if an unqualified report can be rendered. SSM may either reinstate the original report if it is once again accurate or issue a new report.

Download

SSM Tweet feed

Help Desk

Tel: 603-77214000
Email: enquiry@ssm.com.my

Menara SSM@Sentral, No. 7 Jalan Stesen Sentral 5, Kuala Lumpur Sentral 50623 Kuala Lumpur.