News

Announcements

TM
Teh Amirah, Monday, August 19, 2019

Kes penipuan perniagaan dalam talian membimbangkan

General

   

 

PUTRAJAYA 15 Ogos- Kes penipuan perniagaan dalam talian semakin membimbangkan kerana kini berada di kedudukan pertama carta aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Menterinya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, setiap bulan pihaknya menerima kira-kira 2,500 aduan pengguna dan sebanyak 26.2 peratus merupakan aduan penipuan perniagaan dalam talian.

“Biasanya di kedudukan teratas carta aduan pengguna ialah melibatkan kes kenaikan harga barang namun, pada bulan lalu situasi berubah dengan aduan mengenai penipuan perniagaan pula di atas.

“Oleh sebab itu, saya melihat perlindungan kepada pengguna untuk sebarang urusan dengan peniaga dalam talian perlu diberikan keutamaan ketika ini,” katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Terdahulu, Saifuddin Nasution melancarkan aplikasi MyPay iaitu perkhidmatan digital yang menawarkan kemudahan menyemak baki pinjaman, membuat bayaran pinjaman serta pelbagai kemudahan lain.

Menurut Saifuddin Nasution, sektor perniagaan dalam talian ketika ini semakin berkembang dan sekiranya masalah penipuan tidak dibendung ia akan menjejaskan hasrat kerajaan merancakkan bidang ekonomi digital.

“Bagi membendung masalah ini, kementerian telah meningkatkan penguatkuasaan selain turut memperkenalkan BizTrust bagi mendaftarkan setiap syarikat yang menjalankan perniagaan dalam talian.

“Sehingga kini, kira-kira 3,000 syarikat telah berdaftar dengan BizTrust. Kita sasarkan lebih banyak syarikat membuat pendaftaran kerana mereka akan mendapat pelbagai manfaat berguna,” katanya.

Selain itu katanya, secara dasarnya segmen perniagaan dalam talian menjanjikan keselesaan kepada peniaga dan juga pembeli namun, berlaku perlanggaran etika oleh peniaga sehingga menyebabkan pengguna membuat aduan.

“Ada pelbagai aduan yang diterima dalam sektor ini, antaranya pengguna mendapat barang berlainan daripada yang dibeli, barang rosak, tempahan tidak sampai dan lain-lain masalah lagi,” katanya.

Mengulas mengenai MyPay yang disediakan oleh Dapat Vista Sdn. Bhd., Saifuddin Nasution berkata, perkhidmatan itu merupakan inisiatif berguna dan bersesuaian kerana dapat memudahkan segala urusan pengguna.

“Kesenangan pengguna menjadi keutamaan dalam segala usaha yang kita lakukan di kementerian. Kita juga sentiasa komited untuk menjadikan perkhidmatan kerajaan semakin mudah untuk rakyat,” katanya.- UTUSAN ONLINE 

 

TM
Teh Amirah, Monday, August 19, 2019

Aduan penipuan e-Dagang makin meningkat

General

         

 

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (MDTCA) hari ini berkata pihaknya menerima purata 2,500 aduan setiap bulan, dengan kira-kira 26 peratus daripada angka Julai 2019 terdiri daripada penipuan e-dagang.

Menterinya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata beliau sangat bimbang dengan kenaikan mendadak aduan melibatkan e-dagang.

Selain penipuan, Saifuddin Nasution berkata kenaikan harga makanan dan minuman juga antara aduan yang diterima pihaknya.

“Kini aduan nombor satu oleh pengguna adalah penipuan dalam talian, yang merangkumi barangan yang dibeli dalam talian tetapi tidak sampai kepada pengguna, memesan barangan yang tidak diiklankan, menerima barangan yang berbeza dan menerima barangan yang rosak,” katanya kepada pemberita pada majlis Lazada Wecommerce Satellite Tradeshow di sini hari ini.

Majlis hari ini merupakan acara utama untuk sidang kemuncak penjual Wecommerce 2019 Lazada akan datang, yang bertujuan untuk berkongsi amalan terbaik dan terlibat dalam peluang padanan perniagaan.

Saifuddin Nasution berkata idea awal e-dagang adalah untuk memberi tawaran hebat dan memudahkan pengguna, tetapi sekiranya penipuan dalam talian tidak ditangani, ia akan menjejaskan keyakinan pengguna.

“Pertama sekali, untuk menambah baik e-dagang digital di Malaysia, kita mesti meningkatkan keupayaan kita untuk memerangi peningkatan penipuan e-dagang,” katanya.

Beliau berkata pada Julai 2018, kes-kes penipuan e-dagang berada di kedudukan kedua dalam kekerapan aduan kepada MDTCA iaitu sebanyak 18.6 peratus keseluruhan aduan.

Bagaimanapun, beliau berkata jumlah itu terus meningkat, dan pada bulan lepas, ia secara rasmi menjadi aduan yang paling kerap diterima MDTCA iaitu 26.2 peratus dari keseluruhan aduan.

Beliau berkata, platform e-dagang mesti merangka mekanisme yang cekap untuk mencegah penipuan e-dagang dan memproses bayaran balik dengan segera.

“Di pihak kementerian, kami telah membangunkan dan menerbitkan dua garis panduan, Panduan Pengguna dalam Menjalankan Urus Niaga Elektronik dan Panduan Penjual mengenai Perniagaan e-Dagang, sebagai rujukan kepada pengguna dan peniaga bagaimana mengurangkan risiko melibatkan transaksi dalam talian serta undang-undang dan peraturan yang perlu diikuti oleh peniaga dalam talian,” katanya.

Selain itu, menerusi Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), kementerian telah memperkenalkan SSM BizTrust, iaitu pensijilan digital yang mengesahkan bahawa entiti perniagaan dalam talian telah mematuhi kriteria akauntabiliti seperti pendaftaran perniagaan, keselamatan dalam talian dan perlindungan privasi.

Inisiatif ini bertujuan untuk membantu pengguna mengendalikan urus niaga dalam talian dengan selamat dan mencegah mereka daripada menjadi mangsa penipuan.

“Bagaimanapun, saya suka menyatakan bahawa kerajaan dan platform e-dagang hanya boleh melakukan setakat itu.

“Pengguna juga mesti memainkan peranan mereka dengan sentiasa berwaspada terhadap tanda penipuan dan melaporkan sebarang tingkah laku yang mencurigakan kepada platform e-dagang atau kementerian,” katanya.

Keduanya, beliau berkata, platform dalam talian perlu meningkatkan kelajuan dan kemudahan penghantaran.

Menurut kaji selidik oleh Parcel Perform dan iPrice Group baru-baru ini, Malaysia mempunyai tempoh masa penghantaran yang paling panjang di rantau ASEAN, dengan masa penghantaran mengambil masa secara purata 5.8 hari berbanding purata serantau hanya 3.8 hari.

Tempoh penghantaran yang panjang akan boleh menyebabkan platform e-dagang kehilangan kelebihan perbandingan, kata Saifuddin Nasution.

Ketiga. beliau berkata platform dalam talian perlu meningkatkan keterlibatan produk dan jenama tempatan di platform e-dagang.

“Sekilas pandang menerusi platform e-dagang akan mendapati muka hadapan didominasi oleh produk asing, dengan produk tempatan ditempatkan sedikit dan jauh.

“Ini membawa kepada kurang keterlibatan dan kesedaran berkenaan produk tempatan.

“Selain itu, ia juga menjadi trend yang membimbangkan kerana Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) kita tidak sepenuhnya menikmati manfaat ekonomi digital Malaysia,” katanya.

Saifuddin Nasution berkata peniaga tempatan mesti dididik untuk memasarkan produk mereka, meningkatkan kehadiran mereka dalam talian dan bersaing dengan pesaing asing dalam aspek seperti kualiti, harga dan penempatan.

Selain itu, beliau berkata pengguna juga perlu sedar bahawa membeli produk tempatan akan mewujudkan peluang pekerjaan tempatan, merangsang ekonomi tempatan, mengurangkan aliran keluar asing dan memberi kesan positif kepada ekonomi negara. - BERNAMA

 

AN
Adlinna, Wednesday, May 29, 2019

Aduan Kes Penipuan Dalam Talian Kedua Tertinggi

General

                      

 

PUTRAJAYA - Aduan kes penipuan dalam talian semakin meningkat dan kini menjadi aduan kedua tertinggi selepas aduan peningkatan harga barang, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Secara purata, katanya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menerima 25 peratus aduan daripada pengguna mengenai kes penipuan dalam talian pada setiap bulan manakala kenaikan harga barang pula 35 peratus.

"Dulu aduan pengguna tentang penipuan dalam talian berada pada kedudukan ketujuh atau lapan, tetapi kini sudah di posisi kedua di belakang aduan peningkatan harga barang,” katanya dalam sidang media di sini hari ini selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan.

Saifuddin berkata peningkatan drastik itu berlaku dalam tempoh setahun dan ia perlu diberi perhatian seiring trend perniagaan e-dagang yang semakin berkembang.

Beliau berkata e-dagang adalah satu trend perniagaan yang baik dan tidak boleh disekat tetapi ia tetap mempunyai implikasi tertentu kerana peniaga dalam talian tidak terikat dengan etika perniagaan yang sihat.

Saifuddin bagaimanapun berkata kementerian sentiasa menjalankan aktiviti mendidik peniaga dalam talian supaya mengamalkan etika perniagaan yang baik dan berlaku adil kepada pengguna.

Kementerian melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) juga telah mewujudkan BizTrust yang berperanan mendaftarkan setiap syarikat yang menjalankan perniagaan dalam talian atau e-dagang, katanya.

"Dengan itu, pengguna boleh memeriksa sama ada transaksi yang dijalankan dengan syarikat itu adalah terjamin berdasarkan penarafan BizTrust yang tercatat di profil syarikat dalam rekod SSM," katanya.

Inisiatif lain yang diambil bagi mengatasi masalah itu ialah dengan meningkatkan jumlah denda yang dikenakan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) kepada RM50,000 daripada RM25,000 sebelum ini, katanya. - Bernama

Sumber dan Artikel Penuh: 

http://https://www.sinarharian.com.my/article/30286/BERITA/Nasional/Aduan-kes-penipuan-dalam-talian-kedua-tertinggi

AN
Adlinna, Friday, May 17, 2019

Jom Ambil Tahu!

General

 

Info daripada https://www.facebook.com/mykpdnhep/photos/a.228805737462296/872943729715157/?type=3&theater

AN
Adlinna, Wednesday, April 3, 2019

Aktiviti-Aktiviti Yang Dijalankan Sepanjang Suku Tahun Pertama 2019

General

Pihak Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ingin mengucapkan TERIMA KASIH kepada semua yang menyertai 'SSM BizTrust One-to-One Coaching' dan program-program yang dijalankan bersama rakan strategik SSM serta semua komuniti SSM BizTrust yang telah berdaftar sepanjang suku tahun pertama 2019.

Nantikan maklumat terkini dan program-program yang bakal diadakan melalui portal SSM BizTrust atau Laman Rasmi Facebook Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) https://www.facebook.com/ssmofficialpage/

Pages: 1  2