What is BizTrust Seal

Online Trader

May display the seal on the website to validate that the website has been examined by Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Online trader may not place its marks or logos alongside to the seal, as to suggest that it is the source of the BizTrust services.
BizTrust Seal must not be smaller than any other Trust Services or third party assurance seals.

 

Monitoring Seals

Once a BizTrust Seal is issued, the online trader may continue to display the seal on its web site and will have to renew the issuance periodically. However, if the online trader is no longer in compliance, the online trader must remove the seal from its web site. The interval between updates should never exceed twelve months. This interval may depend upon the complexity of the online trader’s operation; the frequency of significant changes to the online trader’s systems, policies and disclosures; and the SSM’s professional judgment.

 

Seal Renewal

The seal will remain valid for one year, plus a ninety day grace period, unless it is revoked or suspended. The grace period is provided to allow sufficient time for completing the follow-up review. Revoking or Suspending Seals If SSM determines that the online trader’s systems, policies and disclosures fail to comply with the BizTrust Services Principles and Criteria at any time or if the online trader fails to renew the seal through a follow-up review at the end of one year, SSM will immediately notify the online trader and advise that the seal must be removed from the online trader’s web site and any printed or online materials. SSM will also suspend all the relevant links from the active BizTrust Services web site using the Seal Management System and notify the local institute of certified public accountants or equivalent.

 

Restoring Seals

SSM may restore a BizTrust Services Seal after it has been revoked or suspended if an unqualified report can be rendered. SSM may either reinstate the original report if it is once again accurate or issue a new report.

 

 

Peniaga dalam Talian

Boleh memaparkan meterai di laman web untuk mengesahkan bahawa laman web itu telah diperiksa oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Peniaga dalam talian mungkin tidak meletakkan tanda atau logonya di tepi meterai, untuk menunjukkan bahawa ia adalah sumber perkhidmatan BizTrust.
BizTrust Seal mestilah tidak lebih kecil daripada mana-mana Perkhidmatan Amanah lain atau meterai jaminan pihak ketiga.


Pemantauan Seal

Sebaik sahaja BizTrust Seal dikeluarkan, peniaga dalam talian boleh terus memaparkan meterai di laman webnya dan perlu memperbaharui terbitan secara berkala. Walau bagaimanapun, jika peniaga dalam talian tidak lagi mematuhi, peniaga dalam talian mesti mengeluarkan meterai dari laman webnya. Jeda antara kemas kini tidak boleh melebihi dua belas bulan. Selang ini mungkin bergantung kepada kerumitan operasi pedagang dalam talian; Kekerapan perubahan penting kepada sistem, dasar dan pendedahan peniaga dalam talian; Dan pertimbangan profesional SSM.


Pembaharuan Seal

Meterai itu akan kekal sah selama satu tahun, ditambah sembilan puluh hari masa tenggang, kecuali jika dibatalkan atau digantung. Tempoh lindungan disediakan untuk membolehkan masa yang mencukupi untuk menyiapkan kajian susulan. Membatalkan atau Meletakkan Segel Jika SSM menentukan bahawa sistem, dasar dan pendedahan peniaga dalam talian gagal mematuhi Prinsip dan Kriteria Perkhidmatan BizTrust pada bila-bila masa atau jika peniaga dalam talian tidak memperbaharui meterai melalui semakan susulan pada akhir satu Tahun, SSM akan memaklumkan kepada peniaga dalam talian dengan segera dan menasihati bahawa meterai mesti dikeluarkan dari laman web peniaga dalam talian dan sebarang bahan bercetak atau dalam talian. SSM juga akan menggantung semua pautan yang berkaitan dari laman web BizTrust Services aktif menggunakan Sistem Pengurusan Seal dan memberitahu institut tempatan akauntan awam bersertifikat atau setaraf.


Mengaktifkan semula Seal

SSM boleh memulihkan Seal Perkhidmatan BizTrust selepas ia dibatalkan atau digantung jika laporan yang tidak layak dapat diberikan. SSM sama ada boleh mengembalikan semula laporan asal jika ia sekali lagi tepat atau mengeluarkan laporan baru.

Download

Help Desk

Tel: 603-77214000
Email: enquiry@ssm.com.my

Menara SSM@Sentral, No. 7 Jalan Stesen Sentral 5, Kuala Lumpur Sentral 50623 Kuala Lumpur.